• Risico's verbonden aan het ontvangen van het fiscaal voordeel
    • Voorwaarden voor het ontvangen van het Tax Shelter-attes
    • Overeenkomstig artikel 194ter van het WIB92 worden het Tax Shelter-attest en de definitieve fiscale vrijstelling slechts verleend indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bijgevolg bestaat het risico dat de investeerder het fiscaal voordeel zoals bedoeld in artikel 194ter van het WIB92 niet of slechts gedeeltelijk ontvangt, omdat niet aan deze voorwaarden is voldaan.
      De aandacht van de investeerder wordt gevestigd op het feit dat de definitieve toekenning van het fiscaal voordeel afhankelijk is van het naleven van een aantal voorwaarden die hierna worden opgesomd:

    • De productievennootschap heeft de raamovereenkomst binnen de maand volgend op haar ondertekening aangemeld bij de FOD Financiën, overeenkomstig artikel 194ter, §1, eerste lid, 5° van het WIB92;
    • De productievennootschap heeft het Tax Shelter-attest aangevraagd op basis van de aangemelde raamovereenkomst en de Europese en Belgische uitgaven die zijn verricht voor de uitvoering van de productie en de exploitatie van het werk;   3. De productievennootschap heeft met de aanvraag voor een Tax Shelter-attest de volgende documenten ingediend bij de FOD Financiën:

      - een document waarmee de betrokken gemeenschap bewijst dat het werk beantwoordt aan de definitie van een in aanmerking komend werk voor audiovisuele werken, zoals bedoeld in artikel 194ter, §1, eerste lid, 4° van het WIB92 en, voor podiumwerken, in artikel 194ter/1, §2, 1° van het WIB92 en dat wanneer de productievennootschap verbonden is met een televisieomroepvennootschap, overeenkomstig artikel 194ter, §1, lid 2, 2°, lid 2 van het WIB92, zij in eerste analyse van oordeel is dat de televisieomroepvennootschap geen voordelen geniet die rechtstreeks verband houden met de productie of de exploitatie van het in aanmerking komende werk;

      - een document waarmee de betrokken gemeenschap bewijst dat de uitvoering van het werk is voltooid en dat de totale financiering van het werk in overeenstemming is met de voorwaarde en het plafond zoals bedoeld in artikel 194 ter, §4, 3° van het WIB92;

      3bis. De televisieomroepvennootschap zoals bedoeld in artikel 194ter, §1, eerste lid, 2° van het WIB92 verkrijgt geen voordelen die rechtstreeks verband houden met de productie of de exploitatie van het in aanmerking komende werk;

        4. Ten minste 70% van de Europese uitgaven houdt rechtstreeks verband met de productie en de exploitatie;

      4bis. Ten minste 70% van de in België gemaakte productie- en exploitatie-uitgaven zijn uitgaven die rechtstreeks verband houden met de productie en de exploitatie;

        5. De productievennootschap heeft geen achterstallige betalingen bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid op het moment van het afsluiten van de raamovereenkomst; 6. De voorwaarden bedoeld in artikel 194ter, §4, 1° tot 3° van het WIB92 worden op ononderbroken wijze nageleefd, namelijk:
    • - de voorlopig vrijgestelde winst wordt en blijft geboekt op een afzonderlijke rekening aan de passiefzijde van de balans tot de datum waarop het Tax Shelter-attest wordt afgegeven;
    • - de voorlopig vrijgestelde winst wordt niet gebruikt als basis voor de berekening van beloningen of toekenningen tot de datum waarop het Tax Shelter-attest wordt afgegeven;
    • - het totaal van de bedragen die daadwerkelijk door alle investeerders zijn gestort voor de uitvoering van de raamovereenkomst, vrij van winst, bedraagt niet meer dan 50% van het totale uitgavenbudget van het werk en werd daadwerkelijk toegewezen aan de uitvoering van dit budget.
    • 7. Alle voorwaarden inzake kwaliteit, limiet, plafond, tijdslimiet en territorialiteit zoals bedoeld in de artikelen 194ter, 194ter/1 en 194ter/2 van het WIB92 werden nageleefd.
    • Bel Arts Fund zal zorgen voor het selecteren van productievennootschappen die voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de artikelen 194ter, 194ter/1 en 194/2 van het WIB92. Deze naleving is van essentieel belang voor de aflevering van het Tax Shelter-attest dat aan de investeerder zijn definitieve rendement toekent.
    • Voorwaarden voor de toekenning en handhaving van de tijdelijke vrijstelling in afwachting van de afgifte van het attest.
    • Krachtens artikel 194ter, §4, 1° tot 3° van het WIB92, wordt de vrijstelling die wordt verleend op basis van de bedragen die worden gestort krachtens een raamovereenkomst met het oog op het bekomen van een Tax Shelter-attest, slechts verleend en gehandhaafd indien:
    • De vrijgestelde winst beoogd in §2 is en blijft geboekt op een afzonderlijke rekening aan de passiefzijde van de balans tot het moment dat de investeerder aanspraak maakt op de definitieve vrijstelling overeenkomstig de termijnen en voorwaarden beoogd in §5;
    • De vrijgestelde winst bedoeld in § 2 dient niet als basis voor de berekening van eender welke vergoeding of toekenning tot de datum waarop het Tax Shelter-attest door de FOD Financiën wordt afgeleverd;
    • Het totaal van de bedragen die daadwerkelijk door alle in aanmerking komende investeerders zijn gestort voor de uitvoering van de raamovereenkomst, vrij van winst, overeenkomstig § 2, bedraagt niet meer dan 50 procent van het totale uitgavenbudget van het in aanmerking komende werk en is daadwerkelijk toegewezen aan de uitvoering van dit budget;
    • De in § 2 bedoelde vrijgestelde winst is beperkt tot 203 procent van de definitieve raming van de fiscale waarde van het Tax Shelter-attest zoals vastgelegd in de raamovereenkomst.
    • Ingeval wordt vastgesteld dat aan één van deze voorwaarden niet meer is voldaan of niet is voldaan gedurende een belastbaar tijdperk, wordt de eerder vrijgestelde winst beschouwd als winst verkregen gedurende dit belastbaar tijdperk.
    • Risico van niet-voltooiing van het werk
    • De afgifte van het Tax Shelter-attest is gekoppeld aan de voltooiing van het in aanmerking komend werk, hetgeen een van de wettelijke voorwaarden is van de artikelen 194ter, 194ter/1 en 194ter/2 van het WIB92. Het risico van niet-voltooiing van een in aanmerking is echter afhankelijk van de verschillende onzekerheden met betrekking tot de productie. Hoewel dit geenszins invloed heeft op de betaling van het financieel rendement, kan het niet voltooien van een in aanmerking komend werk leiden tot het verlies van het fiscaal voordeel voor de betrokken investeerders.
    • Risico's in verband met het financieel rendement
    • Krachtens artikel 194ter, §6, van het WIB92, voor de periode verstreken tussen de datum van de eerste storting op grond van een raamovereenkomst en het ogenblik waarop het Tax Shelter-attest wordt afgeleverd, maar met een maximum van 18 maanden, kan de in aanmerking komende productievennootschap aan de in aanmerking komende investeerder een som storten berekend op de in het kader van de raamovereenkomst effectief uitgevoerde stortingen die worden verricht ter verkrijging van het Tax Shelter-attest, prorata van de verlopende dagen, en waarvan de maximumrente gelijk is aan het gemiddelde van Euribor 12 maanden van de laatste dag van elke maand van het kalenderhalfjaar dat voorafgaat aan de door de in aanmerking komende investeerder gedane stortingen, verhoogd met 450 basispunten.
    • Het beoogde financieel rendement waarnaar in deze Informatienota wordt verwezen, is gebaseerd op de veronderstelling dat (i) een storting wordt gedaan op uiterlijk 31 december 2023, en zal moeten worden herberekend indien de storting na die datum wordt verricht, op basis van het Euribor-tarief dat van toepassing is op het moment van de storting door de in aanmerking komende belegger; en (ii) de looptijd van de investering maximaal 18 maanden bedraagt, waarbij het financieel rendement lager is indien de looptijd korter is.
    • De productievennootschap verbindt zich ertoe om, via de tussenpersoon van Bel Arts Fund, het financiële rendement te betalen aan de investeerder. Het bedrag van het financieel rendement wordt op een bankrekening van de tussenpersoon gestort, die het verschuldigde bedrag op termijn aan de investeerder zal betalen. Dit bedrag mag op geen enkele wijze deel uitmaken van het vermogen van de productievennootschap.
    • De productievennootschap en/of de tussenpersoon verbindt/verbinden zich ertoe om in geval van faillissement en beslag op de bankrekening, de beslaglegger op de hoogte te brengen van de bijzondere bestemming van deze rekening.
    • C. Risico's betreffende de aanbieder
    • Bel Arts Fund is een in aanmerking komende tussenpersoon in de zin van artikel 194ter, §1 3° WIB92, d.w.z. 'de natuurlijke of rechtspersoon die in het kader van de onderhandelingen en het afsluiten van een raamovereenkomst tussenkomt met het oog op het afleveren van een Tax Shelter-attest in ruil voor een vergoeding of een voordeel, die niet zelf een in aanmerking komende productievennootschap of investeerder is en die door de minister bevoegd voor financiën als dusdanig is erkend, volgens een eenvoudige procedure waarvan de Koning de modaliteiten en voorwaarden bepaalt'.
    • Zoals voor elke andere vennootschap bestaat er een risico van financiële instabiliteit of mogelijk faillissement van de aanbieder.
    • De Tax Shelter-investering geeft de investeerder echter recht op een belastingvoordeel indien aan de bovengenoemde voorwaarden, die voornamelijk betrekking hebben op de productievennootschap en de investeerder, is voldaan. De financiële resultaten van de aanbieder hebben daarom in principe geen enkele invloed op het verkrijgen van het Tax Shelter-attest indien aan de wettelijke voorwaarden is voldaan.
    • Een risico van faillissement van de aanbieder zal in principe geen enkele invloed hebben op de betaling van het financieel rendement.
    • De tussenpersoon verbindt zich ertoe om in geval van faillissement en beslag op de bankrekening waarop het financieel rendement wordt gestort, de beslaglegger in kennis te stellen van de bijzondere bestemming van deze rekening.
    • D. Risico van intrekking van erkenning
    • De erkenning van een in aanmerking komende tussenpersoon in het kader van de Tax Shelter-regeling werd verleend voor onbepaalde tijd en is bedoeld om de minister van Financiën in staat te stellen een lijst van erkende productievennootschappen en tussenpersonen bij te houden en deze erkenning in te trekken indien niet aan de in de wet voorgeschreven voorwaarden is voldaan. Het eventueel intrekken van de erkenning zou geen gevolgen hebben voor het verkrijgen van het Tax Shelter-attest voor de lopende activiteiten. De eventuele intrekking is niet van toepassing op eerder ondertekende raamovereenkomsten. Een dergelijke intrekking zou Bel Arts Fund niet langer in staat stellen nieuwe inschrijvingen op het aanbod te ontvangen en nieuwe raamovereenkomsten te ondertekenen.
    • E. Risico's met betrekking tot de verzekeringstussenpersoon
    • Bel Arts Fund heeft een Tax Shelter-garantieverzekering afgesloten bij de verzekeringstussenpersoon voor bijzondere risico's Circles Group (BCOH). De verzekering op het fiscaal voordeel, die kosteloos is voor de investeerder, wordt afgesloten op naam van de investeerder en wordt afgeleverd samen met de verbintenisovereenkomst/2. Deze dekt de investeerder in geval van een volledige of gedeeltelijke niet-ontvangst van het Tax Shelter-attest voor het bedrag van het fiscaal voordeel (105,25%), eventuele verwijlintresten, evenals het eventuele belastingbedrag op de verzekeringsvergoeding.
    • In geval van faillissement van de verzekeraar bestaat er voor de investeerder een risico van niet-betaling van de vergoeding die verschuldigd zou zijn bij het niet of slechts gedeeltelijk verkrijgen van het fiscaal voordeel, mits aan de voorwaarden voor verzekerbaarheid is voldaan.
    • F. Risico in verband met de wettelijke context
    • Het Tax Shelter-mechanisme is gebaseerd op een federale wet die, net als elke andere wet, kan worden gewijzigd of zelfs kan worden ingetrokken. Er bestaat dus een risico in verband met de wettelijke context, dat eventueel gevolgen kan hebben voor het bekomen van het fiscaal voordeel in hoofde van de investeerder.
    • Dit mechanisme bestaat echter al sinds 2003 en werd onlangs uitgebreid tot een nieuwe sector (videospelletjes). De wetgever wil deze onlangs gewijzigde belastingwet handhaven.